-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42071 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

آيا اين گفته پيامبر كه: «زير آسمان و روي زمين راستگو تر از ابوذر نيست» به اين معناست كه او از پيامبر و ائمه هم راستگوتر بوده؟
خوشبختانه پاسخ اين سئوال را امام صادق (ع) ضمن يك مثال بيان فرموده است، مردي از حضرت صادق (ع) سئوال كرد كه چگونه پيامبر (ص) ابوذر را راستگوترين انسان روي زمين معرفي فرموده، در صورتي كه خود او و اميرمؤمنان (ع) و حسنين (ع) راستگوترين فرد روي زمين بودند؟.
امام صادق (ع) فرمود:
«در ميان دوازده ماه سال، چهار ماه، عزيز و محترم (حرام) است و جنگ و جهاد در آنها حرام است، اين چهار ماه عبارتند از: رجب، ذيقعده، ذيحجه، و محر، ولي ماه رمضان با اينكه از آنها گرامي تر است ، (زيرا داراي شبي است كه از هزار ماه برتر است) فاقد اين فضيلت است».
امام افزود: «ما اهل بيت را نميتوان با هيچ كس مقايسه كرد» منظور امام اين است كه اولا فضيلت و شرافت را بايد روي هم حساب كرد. تنها برتري در يك صف، موجب برتري در تمام جهات نميشود، چنانكه چهار ماه حرام، واجد كمالي هستند كه در ماه رمضان نيست، با اين حال رمضان موقعيت خود را حفظ كرده است. عين اين مقايسه را بايد دربارة ابوذر و پيشوايان الهي نيز به عمل آورد، زيرا ملاك فضيلت منحصر در «راستگوتر بودن» نيست تا اين معني موجب برتري ابوذر بر ديگران گردد، بلكه بايد مجموع كمالات و فضائل را در نظر گرفت، و اگر چنين محاسبه كنيم برتري با ائمه (ع) خواهد بود نه با ابوذر!
از اين گذشته راستگوتر بودن ابوذر، نسبت به افراد معمولي و غير معصوم است، يعني ابوذر راستگوترين فرد در ميان افراد عادي ميباشد، نه نسبت به پيامبر (ص) و امامان (ع)، به عبارت ديگر، اين حصر، حصر حقيقي نيست، بلكه حصر در دايرة افراد معمولي و غير معصوم است، مقصود امام صادق (ع) از جمله: «ما اهل بيت را نميتوان با هيچكس مقايسه كرد» نيز همين است. (الدرجات الرفيعه / 236)
با توجه به گواهي پيامبر اسلام (ص) به راستگوئي ابوذر، جاي تعجب است كه چگونه برخي از خلفا، بر صدق گفتههاي ابوذر، از وي شاهد خواست و اونا گزير شد از علي (ع) و مقداد گواهي بخواهد!
آيا سخن پيامبر (ص) در مورد راستگوئي ابوذر، با آن همه شهرتي كه در ميان مسلمانان پيدا كرده بود و ياران بزرگ پيامبر (ص) آن را نقل ميكردند، به گوش او نرسيده بود، يا چون سخنان ابوذر به نفع او نبود، دنبال دستاويزي ميگشت تا سخنان او را نفي كند؟!

: آية الله جعفر سبحاني
شخصيتهاي اسلامي شيعه ج 1 ـ 2

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.